Wat is de rol van de docent in digitale leeromgevingen?
Een goede docent is onvervangbaar. Als bron van kennis, als empathische vraagbaak en als inspirator. De beste docenten weten dat studenten op verschillende manieren leren. En dat het vooral de persoonlijke aandacht is waarmee ze een verschil maken. Hoe verhoudt zich dat dan tot digitale leeromgevingen? Digitale leeromgevingen maken juist tijd vrij om problemen te signaleren, om stof op verschillende manieren duidelijk te maken en voortdurend te blijven verbeteren.
Verfijning en verbreding in plaats van herhaling
Doceren kan soms voelen als een herhaaloefening, vooral met meerdere klassen. Maar hoe fijn zou het zijn als je de tijd die je nu gebruikt om die stof verbaal, klassikaal uit te dragen anders kunt gebruiken? Binnen een digitale leeromgeving kun je gebruik maken van:
- video opnames
- grafische methodes
- audio opnames
- verschillende stappenplannen
Zo bied je steeds meer mogelijkheden aan om de stof optimaal over te dragen en verschillende manieren van leren te faciliteren. Je hebt de stof inmiddels goed in de vingers en het verhaal door de jaren heen fijngeslepen.
“Bij onderzoeken naar effectiviteit van digitaal leren in het hoger onderwijs blijkt keer op keer dat slagingspercentages omhoog gaan, en de uitval omlaag!”
Bijblijven in een veranderende wereld
Digitale leeromgevingen staan niet op zichzelf. Ook bedrijven en organisaties werken in toenemende mate digitale, op verschillende soorten platformen. Het sterk ontwikkelen van je vaardigheid van effectief communiceren via digitale middelen en kennis halen uit data geeft je professionele troeven in handen die het onderwijs overstijgen.
Conclusie: Het zijn meer dan ooit jouw studenten
Met meer tijd en inzicht in de voortgang en de problemen die studenten hebben, kun je als docent meer dan ooit van waarde zijn. Jouw kennis, inspiratie en persoonlijke aandacht krijgen een podium en meer middelen om een verschil te maken met een digitale leeromgeving.