“Wat wordt er van mij verwacht?” Studenten in het MBO ervaren meer inzicht en eigenaarschap dankzij de Peilstok
Team CIOS Arnhem van Rijn IJssel had in schooljaar 2024-2025 de primeur om met ontwikkelingsgericht begeleiden aan de slag te gaan bij eerstejaars studenten. Formatief evalueren met De Peilstok wordt als krachtig instrument ingezet om het leerproces te sturen en te verbeteren. De pilot omvat een Peilstok met leerdoelen voor de houding en het gedrag van studenten bij het lesgeven. Studenten evalueren gedurende het schooljaar meerdere keren hoe zij zich ontwikkelen ten opzichte van hun leerdoelen. Dat doen ze door zelf metingen in te vullen middels een rubric, waarna zij anderen om feedback vragen. De evaluatie laat zien dat deze digitale ondersteuning niet alleen praktisch werkt, maar vooral bijdraagt aan het zelfinzicht van studenten en daarmee aan krachtige leerprocessen.
Meer grip op professionele ontwikkeling
Studenten die met de Peilstok werken, geven aan dat het duidelijk is wat er van hen wordt verwacht. De meeste studenten hebben de Peilstok 1 à 2 keer ingevuld in de eerste helft van het schooljaar. Daarnaast is deze ook door docenten gebruikt om gezamenlijk met studenten in gesprek te gaan over hun ontwikkeling.
“Het geeft inzicht in waar ik goed in ben, en waar ik nog aan moet werken.”
De gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijke taal van de Peilstok worden door studenten positief beoordeeld. Voor het overgrote deel is de ervaring laagdrempelig en positief; voor de studenten is niets moeilijk in de Peilstok.
Feedback die richting geeft
Een belangrijk resultaat uit de evaluatie is dat studenten feedback krijgen die concreet en leerzaam is. Het gaat dan niet alleen om wat goed gaat, maar ook om ontwikkelpunten, precies datgene waar begeleiding het verschil kan maken.
“Ik weet nu beter waar ik sta in mijn leerproces.”
Bovendien ervaren studenten dat hun begeleiders (docenten en loopbaancoaches) op één lijn zitten, wat zorgt voor helderheid en vertrouwen in de begeleiding.
Waarom de Peilstok werkt in het MBO:
De meerwaarde van de Peilstok voor het MBO-onderwijs komt volgens de evaluatie op drie punten naar voren:
- Duidelijkheid over de verwachtingen en leerdoelen van de student: Doordat de Peilstok de leerdoelen en de rubric bij iedere meting laat zien, weet de student wat hij moet doen om naar een volgend niveau te groeien.
- Zelfreflectie als leerinstrument voor studenten: Doordat de Peilstok een doorlopende leerlijn van metingen in beeld brengt, wordt de student gestimuleerd om te reflecteren op zijn/haar leerproces.
- Effectieve begeleiding door docenten en coaches vanuit een gedeeld referentiekader: Doordat de Peilstok een duidelijke voortgangsanalyse in beeld brengt hebben docenten en coachen in een oogopslag zicht op het huidige niveau van hun studenten. Hierdoor kunnen zij gericht feedback geven om studenten verder te helpen in hun ontwikkeling.
Het sluit aan bij wat MBO-studenten aangeven nodig te hebben: inzicht, richting en ruimte om te groeien.
Inspiratie voor het MBO
De ervaring van Rijn IJssel laat zien dat digitale ondersteuning geen afstand creëert, maar juist nabijheid bevordert: tussen student en feedback & tussen verwachting en gedrag. Voor andere MBO-scholen die begeleiding willen versterken en eigenaarschap bij studenten willen stimuleren, is dit een inspirerend voorbeeld.
“Deze aanpak helpt mij te begrijpen waar ik sta, en wat ik kan verbeteren.”
Team CIOS Arnhem gaat ondertussen verder met De Peilstok! Ook voor de werkprocessen worden Peilstokken ingezet om studenten ontwikkelingsgericht te begeleiden bij de ontwikkeling naar hun leerdoelen.
Benieuwd hoe jouw school digitale begeleiding kan inzetten om studenten meer richting, feedback en eigenaarschap te geven? Neem gerust contact met ons op! We denken graag met je mee.