En dat helpt niet. Onderwijsteams en hun onderwijsinstelling niet, maar ook ons als softwareleveranciers niet. En daarmee trap je snel in de valkuil van impasses. Uit een impasse komt geen beweging voort. En dat kan anders.
Wij zijn overtuigd dat er niet één definitie van gepersonaliseerd onderwijs is. Dat gepersonaliseerd onderwijs verschillende kleuren kent. Scenario’s, noemen wij dat. Door dat te erkennen, wordt de Uitdaging ietsje eenvoudiger.
Maar dan. In beweging komen. Daadwerkelijk gepersonaliseerd zijn. Hoe kom je daar dan? Here begins the fun part. Wij worden heel enthousiast van deze uitdaging! Want wij weten inmiddels door samenwerking met onze klanten: ja, er komt een hoop bij kijken. Ja, er is verandering nodig op álle vlakken. Maar hebben inmiddels ook handvatten om als gesprekspartner deze uitdaging behapbaar te maken.
Stel, er leeft een gezond, kriebelend gevoel in jouw onderwijsteam ‘dit kan toch anders?’. Jullie willen meer flexibiliteit bieden aan jullie studenten, meer recht doen aan de diversiteit aan leervragen die de studenten hebben. En een van onze onze consultants gaat hierover met jouw onderwijsteam in gesprek. Dat gesprek begint met vragen stellen. Wij zijn overtuigd dat daar de beweging begint:
- Als je mag dromen: wat betekent personaliseren voor jouw onderwijsinstelling? Of voor jouw onderwijsteam? En waarom is precies dat jullie droom?
- Hoe ziet de werkelijkheid er nu uit? Waar staan jullie nu?
- Welke stapjes willen én kunnen jullie nemen naar die gedroomde eindbestemming?
- Welke stap of stapje wil je maken?
- Wat moet er gedaan zijn om tevreden terug te kijken op het resultaat én de reis daar naar toe?
Mogen wij met jouw team of onderwijsinstelling op verkenningstocht?
Op zoek naar jullie definitie van gepersonaliseerd onderwijs, en hoe verkennen hoe jullie reis naar die eindbestemming toe er uit zou kunnen zien?